Twinkle | Digital Commerce

Vente-exclusive.com: massaal besloten

2017-11-08
180101

Met een omzet van 6,5 miljoen euro in 2009 is Vente-exclusive.com naar eigen zeggen ‘de grootste besloten webwinkel van de Benelux’. Het bedrijf mikt dit jaar op 20 miljoen euro omzet, waarvan de helft uit ons land moet komen.

Toch is  Vente-exclusive.com, inmiddels vier jaar oud, hier nog betrekkelijk onbekend. Twinkle toog naar Brussel en sprak met CEO Lionel Lammens.

Tekst: Arjan van Oosterhout

Het concept van Vente-exclusive.com is gebaseerd op dat van Vente-privee.com, het bedrijf dat in 2001 zijn eerste uitverkoop hield en vorig jaar ongeveer 700 miljoen euro omzet boekte. Met de groei van zijn succes zag de Franse -pionier in online flash sales - kortstondige merkuitverkopen voor genodigden - het aantal concurrenten toenemen. In ons land opende Shopvip.com een kleine twee jaar geleden zijn deuren, compleet met een stijlgoeroe en een modeshow in het Amstel Hotel. Ook 42hrsclub.com en Brandfield.com trokken hier de aandacht. Vente-exclusive.com was op dat moment (vanaf begin 2007) al toegankelijk voor Nederlandse kopers, maar bleef lang buiten de spotlights. Toch telt de community inmiddels meer dan 250.000 Nederlandse leden, vijf Arena’s vol. Volgens Lionel Lammens, nu twee jaar aan het roer bij Vente-exclusive.com, zijn ze één voor één getipt door vrienden of familie. ‘Het gaat allemaal mond-tot-mond. Iemand die een nieuw en kopend lid aandraagt, krijgt 5 euro korting op zijn volgende bestelling. Dat werkt. Je zult ons niet snel met geld zien smijten in offline-marketing’, aldus de CEO.

Klassiek kip-eiverhaal
Om kopers te trekken, was een aantrekkelijk merkaanbod cruciaal, weet Lammens over de begintijd van Vente-exclusive.com te vertellen. Hij spreekt van een klassiek kip-eiverhaal, waarbij het uiteindelijk is gelukt om veel internationale toplabels voor de site te winnen. Gucci, Delsey, Diesel, Marlies Dekkers, Calvin Klein en Otazu om er een paar te noemen. Volgens Lammens biedt Vente-exclusive.com tegenwoordig het voordeel dat merken direct de hele Benelux kunnen bedienen. ‘Voor bijvoorbeeld Diesel is de Benelux één markt. Wij bieden die kritische massa en het afzetpotentieel verbetert onze onderhandelingsmarge.’Vente-exclusive.com plukt de vruchten van het first mover advantage in de Benelux, stelt Lammens. ‘In Frankrijk zijn er wel zeventig concurrenten van Vente-privee.com opgestaan, maar toch doet dat bedrijf nog zo’n 80 procent van alle omzet daar. Het gaat erom dat de toonaangevende merken één of maximaal twee partners kiezen voor hun online-uitverkopen. Daar moet je bij zitten.’ De shopping community orga-niseerde al sales voor zo’n zeventig labels, waarvan de origine gelijkelijk is verdeeld over België, Nederland en de rest van de wereld. Het aantal merken zal ergens dit jaar de grens van honderd passeren. Lammens: ‘Alle A-merken waar veel beleving omheen hangt, bij uitstek te vinden in fashion en lifestyle, zijn in principe geschikt.’

Tijdelijk en beschermd
De vraag rijst waarom merken, afhankelijk als ze zijn van hun uitstraling, de online-verkoop van hun producten (deels) overlaten aan een externe -partij die de producten tegen tientallen procenten korting aanbiedt. Lammens somt op: ‘We bieden hun omzetgarantie -zonder zorgen. Via ons bereiken deze bedrijven een groot, koopgraag publiek. Door de beslotenheid worden de producten niet in zoekresultaten of op -vergelijkingssites getoond. Ze kunnen bij ons tientallen producten tegelijkertijd aanbieden in één sale, wat bijdraagt aan de merkuitstraling. Bovendien weten de labels van ons dat we alleen direct zaken doen en dat we geen partijen van dubieuze tussenhandelaren opkopen, hoe lucratief ook soms. Kijk, het -fenomeen uitverkopen heeft natuurlijk altijd bestaan, want merken verkopen nu eenmaal niet al hun producten via hun vaste kanalen. Anders dan fysieke outlets bieden wij het voordeel dat zij hun uitverkopen tijdelijk en beschermd kunnen afhandelen.’ Daar komt volgens hem nog bij dat merken Vente-exclusive.com als een goed -meetbaar testkanaal kunnen gebruiken, waarin ze kunnen bekijken hoe goed producten binnen de Benelux in de smaak vallen. Ook gebeurt het volgens de CEO dat bepaalde producenten producten maken die louter bestemd zijn voor verkoop op Vente-exclusive.com. Concrete voorbeelden en beweeg-redenen wil Lammens, die het succes van het bedrijf mede verklaart door discretie, niet noemen.

Half miljoen producten
De circa tachtigduizend bezoekers die de webshop op dit moment dagelijks trekt, kopen gemiddeld zo’n vijftienhonderd producten. Een snelle rekensom leert dat de site zijn verwachte jaaromzet van 20 miljoen euro uitsmeert over een half miljoen producten, gekocht door een even zo groot aantal leden. Gemiddelde productprijs: 40 euro. Vente-exclusive.com koopt de producten, waarvan het zelf foto’s schiet voor de site, pas in na bestelling. Met de merken wordt steevast de afspraak gemaakt dat ze artikelen terugnemen die door klanten worden geretourneerd. Omdat het Belgische bedrijf ook inpakt en verzendt, bedraagt de levertijd twee tot drie weken. Dat vinden de shoppers geen probleem, vertelt Lammens. ‘Het voordeel van onze community is dat we leden heel gericht om feedback kunnen vragen. De respons daarop is over-weldigend. Uit die peilingen blijkt dat 90 procent van de leden de levertijd accepteert. Zaak is natuurlijk wel dat je het allemaal helder communiceert. Je moet doen wat je belooft, daar staat of valt het bij voor een site als de onze. Zeker Nederlanders laten het heel snel blijken als ze vinden dat iets niet deugt. Maar ook als het wel deugt trouwens.’ De webshop kreeg vorig jaar user generated kritiek te verwerken toen de vraag naar producten van Marlies Dekkers het beschikbare aanbod oversteeg en de levertijd opliep. Een groeistuip en leermoment volgens Lammens. ‘We hebben ons in de verschillende discussies gemengd en hebben de zaken niet mooier voorgesteld dan ze op dat moment waren. We hebben het goed opgelost. Transparantie is zo belangrijk. Veel andere online-verkopers zeggen dat ook, maar al te vaak is die belofte niet verinnerlijkt. Dan heb je korte vleugels hoor.’

Strategische markt
Waar dit jaar waarschijnlijk net zoveel omzet uit België als uit Nederland komt, verwacht Lammens dat de verkopen in ons land die van onze zuiderburen daarna zullen overtreffen. ‘Nederland is onze strategische markt, omdat die nu eenmaal vijf keer groter is dan de Belgische e-commerce markt. Daarom gaan we ons met behulp van partners (Vente-exclusive.com sloot al een deal met Het Parool, red.) nadrukkelijker manifesteren in Nederland.’ Over novi-teiten houdt hij zich op de vlakte. Er staan voor dit jaar een aantal ‘strate-gische projecten’ op de rol, maar naar de inhoud blijft het gissen. De CEO zegt de ontwikkelingen op de mobiele markt met interesse te volgen, maar benadrukt dat zijn bedrijf daarin niet voorop zal lopen. ‘Een mobiele site of applicatie vergt een zware investering. Wij zijn niet groot genoeg om de trends te bepalen. Bovendien denk ik dat m-commerce op dit moment nog meer een hype is dan een dringende behoefte.’ Ook het aanbieden van diensten onder white-label, zoals de oprichters van Shopvip.com doen voor Marktplaats.nl, ziet hij niet als een reële optie. Afgemeten: ‘Ieder zijn eigen business.’ Is Lammens ten slotte niet bang dat de merk-producten die hij in massale beslotenheid verkoopt uiteindelijk door Google zullen worden geïndexeerd, waarmee Vente-exclusive.com een unique selling point verliest? ‘Ik zie dat nu niet als een bedreiging, maar zeg nooit nooit. Als ik één ding heb geleerd in deze business, is het dat je alert moet blijven en niet content moet zijn over jezelf.’ 















____________________

Uitverkopen op Vente-exclusive.com
Vente-exclusive.com is een shopping community waar mensen alleen lid van kunnen worden na uitnodiging of het uitzitten van een wachttijd. Op de site starten wekelijks vier tot zeven uitverkopen, die ieder vier tot zes dagen duren. Leden worden via e-mail op de hoogte gehouden van de start van een nieuwe flash sale, waarbij merkartikelen met kortingen van gemiddeld 50 procent over de toonbank gaan. Het aantal merkproducten per sale kan oplopen tot meer dan honderd. Vente-exclusive.com verzendt de producten vanuit Brussel naar adressen in de Benelux via TNT Post, Kiala en Taxipost. In Nederland heeft het bedrijf alleen een retourmagazijn. De verzendkosten voor de klant liggen standaard op 6 euro. De levertijd bedraagt twee tot drie weken.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2010. Ook de Mysteryshopper van twinkle bracht een bezoek aan vente-exclusive.com. Over zijn bevindingen kunt u hier lezen.